måndag 2 mars 2015

Mars Endometrios awareness månad

endoawareness3

Har inte bloggat på väldigt länge nu men tänkte att jag skulle försöka komma igång igen.

Detta inlägg kommer att handla lite om endometrios en livmodersjukdom som jag har.

Endometrios är en sjukdom som människor inte vet så mycket om, ibland känns det som att läkarna inte har någon aning om vad det är, eller vad dom gör.

För mig är det en fruktansvärd sjukdom och jag kan tänka mig att många andra i min situation känner lika dant! Endometrios är obotligt så det är något jag kommer få leva med.

Här är lite information om vad endometrios är, Livmoderns innersta skikt består av en slemhinna som i varje menscykel byggs upp för att kunna ta emot ett befruktat ägg. Om inget ägg befruktas eller fäster stöts slemhinnan ut genom slidan i form av en blödning.

 Ibland finns livmoderslemhinna på andra ställen än insidan av livmodern och kallas då för endometrios.

Även livmoderslemhinna utanför livmodern blöder vid mens och orsakar då en inflammation. Det är vanligt att man får väldigt ont, särskilt när man har mens men även vid tex ägglossning.

Jag får extrema smärtor som gör så att jag knappt kan röra mig, ibland kan jag bara ligga ner och skrika och gråta för mig själv.

Man kan även få små cystor på livmoder, äggstockarna och äggledarna, jag själv har cystor på hela undersidan av livmoder, och har haft problem med cystor på äggstockarna.

Förutom ont vid mens är det vanligt att man får smärta som sitter som ett band över bäckenet och som kan stråla ut i korsryggen eller benen, i vissa fall kan man också få ont vid samlag.

Endometrios kan också göra så att du har svårt eller inte kan bli gravid, och det är något jag kämpar med.

Kommer fortsätta skriva mer om detta i kommande inlägg.

// Elina