söndag 4 september 2011

Sanningen om Bjästa fallet del 1

Jag tänkte skriva om en sak som faktiskt har tagit hårt på många hjärtan. Jag vill att folk ska få reda

på sanningen och inte tro på falska rykten som  tyvärr har spridits på internet om detta fall.

Det kommer vara påhittade namn i det här inlägget.

För ungefär två år sen så fick jag se på en killkompis bilddagbok att han hade lagt upp en länk på en sida.

Jag gick in och kollade och såg då att det handlade om en kille som våldtagit två tjejer.

och jag tyckte själv att min vän var en idiot som lagt ut detta och faktiskt stöttade den personen.

Då jag själv har varit med om våldtäkt så blev jag ledsen och besviken.

Men jag gick in och kikade och började läsa mer om vad som hade hänt.

Och började inse att detta inte var sant. Dom här tjejerna ljög.

Jag gick med i gruppen och började prata lite med hans mamma. Vi fick en väldigt fin kontakt.

Och ju mer jag fick se ju mer trodde jag på Filip att han var oskyldig.

Tjejerna kom med olika historier hit och dit. Och jag som själv har varit med om det vet hur man är efter en våldtäkt.

Och dom bettede  sig verkligen inte så. Nu tänker jag berätta lite av deras historia det jag minns i alla fall.

13 /3 – 2009 var en sorglig dag för en fin familj. Denna dag fick Sofia mamman till familjen reda på att

hennes 15 åriga son Filip hade blivit anmäld för våldtäckt på en 14 årig flicka. Vilket alla hade svårt att tro

på då Filip var en utav dom snällaste killarna på jorden. Detta skulle ha skett på skolans toalett under en rast.

Amanda sa till polisen att Filip hade dragit in henne på skolans toalett under en rast. Där inne skulle han

ha börjat gett sig på henne. Han skulle ha satt sig över henne och hållit fast henne. Och sedan utsatt henne

för en våldtäkt. Minns inte riktigt hur det gick till där inne, men jag behöver ju inte gå in på detaljer heller.

Det var hennes historia. Filips historia var lite annorlunda han sa att hon jagade honom in på toan och

han stängde dörren. Amanda var intresserad utav Filip och han hade inte samma intresse för henne.

Inne på toaletten hade dom gjort lite saker vilket Filip ångrade då han kände att han utnyttjade henne,

eftersom hon hade känslor för honom men han hade inte det för henne. Så innan dom gick ut hade

han bett om ursäkt för att han kände sig så dum som utnyttjat hennes känslor.

Enligt min åsikt så blev väl hon arg för att han inte var intresserad och anmälde då honom för våldtäkt.

Hon  hade sagt till sina vänner att hon blivit våldtagen men berättat olika historier för dom flesta.

Och där slog det mig att det faktiskt var nått skumt med detta.

En kväll vid halv elva tiden hade polisen kommit hem till Sofia för att ta in Filip för våldtäkt.

Men han var då hemma hos sin pappa så dom åkte dit och tog in honom. Han blev förhörd ett antal gånger

vad jag minns. Var av i ett av förhören så erkände han. Polisen sa att kommer inget erkännande så får du

tillbringa minst tre veckor i vuxenhäkte.

Han var 15 år och rädd, kunde nog inte förstå vad som hände.

Eftersom han inte hade gjort något. Förhöret efter det tog han tillbaka sitt erkännande eftersom han

hade ljugit i förhöret innan.  Detta minns jag inte så bra. Men det ändras när jag blir rättad. Om jag blir det.

Den 18/12 2009 åkte Filip in i fängelset. För det första att vara oskyldigt dömd är nått som är jobbigt

men sättet han behandlades på i fängelset var nog svårare. Dagen efter julafton blev han misshandlad

utav folk som också va intagna. Två vakter hade sätt detta och fick sedan vittna i rättegången mot dom

som misshandlade honom. Dom hade inte ringt till Sofia och berättat att hennes son blivit misshandlad

och dom hade inte ens tagit dit en läkare som kunde kolla på Filip för att se om han var okej.

Sofia anmälde detta när hon väl fick reda på det och då blev det rättegång.

Men dom som gjorde detta gick fria då vakterna inte kunde minnas exakt samma slag.

Filip fick också gå igenom många nakna kroppsvisitationer, överdrivet många som han egentligen inte

skulle behövt göra. Han fick inte så bra behandling under tiden han satt inne.

Tänk dig att bli dömd för en våldtäkt du inte gjort vid 15 års åldern. Efter detta är hela ditt liv förstört.

Så många folk som är i mot dig och hatar dig för nått du inte har gjort.

Jag känner Filip då jag träffade honom när han hade blivit fri. Och jag vet att han är en av dom snällaste

människorna i världen som aldrig skulle skada en person. Han hatar våldtäkter det är nått han verkligen

är i mot. När jag träffade honom kunde jag knappt tro mina ögon vem skulle vilja anmäla honom?

Jag träffade också hans mamma Sofia och fick se alla papper bland annat förhören och allt annat med.

Och jag fick se bilder på Amanda som skulle fått massa blåmärken efter våldtäkten, blåmärkena satt inte

ens på rätt plats efter historian hon berättade så skulle hon haft blåmärken på andra ställen.

Sen har jag också fått höra att hon hade gått runt i skolan och skrytigt om hur mycket pengar

hon skulle få ut på skadeståndet, vilket man faktiskt inte skryter om i fall man har blivit våldtagen.

Jag själv skulle skita fullständigt i dom pengarna då dom aldrig skulle kunna läka mina sår.

Detta är del ett av historian nu orkar jag inte skriva mer. Del två kommer här någon dag.